Köp-och Leveransvillkor

Köp-och leveransvillkor

Villkor Följande villkor gäller för alla beställningar gjorda av kunden (nedan kallad "dig") hos Stimus Elvertyg i Sollentuna AB (företagsnamn 556635-1291), nedan kallade "Stimus", "oss" eller "vi" på Stimus hemsidor, telefon eller via beställningsformuläret i katalogen (vanligen kallad "Webbplats").

Leverans

Stimus lagrar de flesta av de produkter som visas på hemsidan. Föremål på lager skickas vanligen inom 3 arbetsdagar som anges på webbplatsen. Om leveranstiden avviker från detta, informerar Stimus dig som kund, förutsatt att du har angett en korrekt e-postadress. Du har rätt att avbryta köp utan extra kostnad.

Priserna

Priserna som anges på hemsidan anges exkl. MOMS. Priserna är alltid i "checkout" före inköp, där både moms och fraktkostnader visas.

Beställa

På Stimus kan du beställa produkterna via vår hemsida. Vi säljer även våra produkter direkt över disk i vår butik på Hammarbacken 4A i Sollentuna. Vissa produkter har en minsta beställningskvantitet. Vissa av produkterna som visas på webshopen  kanske inte finns på lager, i så fall returneras köpesumman.

Betalning

På webbplatsen kan du välja mellan flera olika betalningsmetoder. Välj metod och leveransmetod som passar dig bäst när du kommer till kassan innan du bekräftar ditt köp. Mindreåriga (under 18 år) får inte göra några inköp utan målsmans godkännande.

Säkra betalningslösningar Dina personuppgifter, kortnummer och lösenord kommer inte att lagras. Stimus får under exceptionella omständigheter be banken att bekräfta ordern muntligt. I det här fallet kommer din bank att kontakta dig från informationen som lagras i banken och ber dig att bekräfta din beställning. Se till att din personliga information som är registrerad i din bank är uppdaterad så att din bank kan nå dig.

Av säkerhetsskäl, se till att ditt registrerade telefonnummer är korrekt, ditt nummer och din e-postadress kommer att användas för information om din beställning.

Klarnas betalningsalternativ:
Tillsammans med Klarna Bank AB (publ), Sveavägen 46, 111 34 Stockholm, Sweden, erbjuder vi följande betalningsalternativ där betalningen görs direkt till Klarna:

● Betala inom 14 dagar: Betalningstid är 14 dagar från avsändandet av varorna. Villkoren för betala inom 14 dagar finner du här.

● Konto: Klarna Konto är en kontokredit som tillhandahålls av Klarna och som ger kredittagaren möjlighet att delbetala sina köp månadsvis med minst 1/24 (minimum 50 SEK) av totala utnyttjade kreditbeloppet eller i enlighet med de i kassan godkända villkoren. För mer information om Klarna Konto inklusive allmänna villkor och Standardiserad Europeisk konsumentkreditinformation finner du här.

Du hittar mer information om Klarna här och kan läsa deras användarvillkor här.

Användningen av dessa uppgifter regleras i enlighet med gällande dataskyddslag och Klarnas sekretesspolicy.

Leverans till utlandet

Vi skickar till andra länder än Sverige. Europeiska företag med ett giltigt momsnummer behöver inte betala svensk moms. Skicka oss din förfrågan till info@stimuselverktyg.se. och vi kommer svara så snabbt som möjligt. Vi kräver utan undantag kreditkortsbetalning vid frakt till andra länder än Sverige. Frakt för utland är beroende av destination och vikt.

Frakt

Stimus använder huvudsakligen Bring som fraktföretag för leveranser. Fraktalternativ som erbjuds inkluderar företagspaket, hemleverans och palltransporter. För beställningar över 499 kr exkl. moms, betalar Stimus för frakt inom Sverige, oavsett antal paket och förpackningsstorlek. Fraktkostnad på beställning under 499 SEK exkl. moms beror på varans beskaffenhet och presenteras vid utcheckning.

Företags-Paket: Levereras direkt till en bemannad affärsadress dagtid. Om kunden inte är tillgänglig vid leveransen överförs paketet till en leveransplats där kunden själv kan hämta paketet.

Pickup-paket: Leverans sker till din närmaste leveransplats. Avi skickas hem till dig eller ett sms på det angivna mobilnumret. Hämta själv paketet när du har tid.

Om en beställd vara är restnoterad informerar vi dig om den beräknade leveranstiden för att godkänna en senare leverans eller avbryta ordern. Om leveranstiden skiljer sig avsevärt mellan olika artiklar, förbehåller vi oss rätten att dela upp din leverans.

Transportskador

Vi tar ansvar för varor som är skadade eller förlorade när varor levereras till dig. Om produkten går förlorad eller om du märker att sändningen är skadad i transit, var god och rapportera det här till Bring och till vår kundtjänst 08-35 91 90. Stimus kan inte ansvara för paket som är skadade eller förlorade vid returförsändelse.

Osålda paket

För paket som inte är inlösta på utbetalningsstället inom den angivna förvaringstiden, förbehåller vi oss rätten att debitera kunden för vår fraktkostnad, ta returfrakt till Stimus och en administrationsavgift. Detta gäller även om Stimus har skickat produkten till kunden "gratis".

Ångerrätt

Du har rätt att dra tillbaka detta avtal utan att ge en anledning inom 30 dagar. Återkallandet löper ut 30 dagar efter det, när du eller någon tredje part på din vägnar mottar varorna.

Om du vill utnyttja ångerrätten, skicka oss ett klart meddelande om att du kommer ångra ditt köp (till exempel ett brev skickat via mail eller e-post). Det bör tydligt anges vem som är avsändaren och ångerrätten. Skicka meddelandet till vår kundtjänst på info@stimuselverktyg.se

För att du ska kunna utnyttja din ångerrätt i tid kommer du att vara skyldig att skicka oss ditt meddelande om att du har för avsikt att utnyttja ångerrätten innan utgångsdatumet har löpt ut.

Om du ångrar ditt köp och utövar din ångerrätt, betalar vi tillbaka alla betalningar från dig, exklusive leveranskostnader som du som kund får stå för. Vi kommer att göra en återbetalning, helst med samma betalningsmetod som du använde vid inköpet (eller om betalningen ännu inte har gjorts för varorna i fråga, se till att fakturan krediteras omedelbart), så snart som möjligt, men senast 30 dagar efter att vi har mottagit ditt meddelande om att du har återkallat köpet, förutsatt att vi har returnerat varan eller har beviset på att du har returnerat varan. Vi använder samma ersättningsbetalningsmetod som du har använt för den första affärshändelsen, om du inte uttryckligen önskar ​något annat. Återbetalningen kommer inte att kosta dig något.

Du skickar objektet till oss utan onödig försening och i vilket fall som helst senast 30 dagar efter det datum du meddelade oss om ditt beslut att dra tillbaka avtalet. Återkallandetiden ska anses ha observerats om du returnerar varan innan den här 30-dagarsperioden löpt ut.

Du måste betala de direkta kostnaderna för retur av varan.

Du är ansvarig för varornas reducerade värde som en följd av annan hantering än vad som är nödvändigt för att bestämma varornas art, egenskaper och funktion.

Tillfredsställd kundgaranti - 30 dagar

Förutom ångerrätten som beskrivits ovan gäller Stimus Nöjd Kundgaranti. Som kund vill du ofta känna på en produkt innan du köper den. Det är därför vi låter dig göra det och ger dig 30 dagar med full returrätt. Om du som kund ångrar köpet eller känner att produkten inte överensstämmer med dina förväntningar, har du rätt att returnera varan mot full ersättning. Produkten kommer då tillbaka i originalförpackning. Samma returförfarande gäller som i fördragsrätten ovan.

Garantier

Stimus ansvarar under garantin för att produkten fungerar och behåller kvalitet under en viss tid. De flesta produkter i vårt sortiment omfattas av 1 till 2 års garanti, men längre garantiperioder kan gälla för vissa produkter. Information om garantiperioden ges för varje produkt. Om ingen garantiperiod anges, gäller 1 år. Om produkten under garantiperioden försämras på ett sätt som omfattas av garantin anses det vara felaktigt. Du har då rätt att kräva att produkten repareras, men även ersättning kan ske om kostnaden för reparation blir orimligt hög.

Fel som beror på följande orsaker omfattas inte av garantin:

- en olycka efter att du har fått produkten,

- försummelse

- onormal användning,

- Underlåtenhet att följa underhålls- och serviceinstruktioner

Om det uppstår skador, kontakta alltid Kundtjänst på 08-35 91 90 och vi hjälper dig med returproceduren. När du kontaktar oss vill vi att du anger ditt beställningsnummer. Stimus betalar returfrakten, kontakta kundservice på 08-35 91 90 och begär en förbetald retursedel.

Konsumentklagomål

När du handlar som privatperson gäller konsumentavtalet alltid, vilket ger dig 3 års garanti. För att ett fel ska omfattas av rätten till klagomål måste det vara original, det vill säga det har varit fel på produkten från början. Vid anmärkning är det du som konsument som måste bevisa och göra det troligt att defekten har funnits i produkten från början. Mer om konsumentinköp finns på www.konsumentverket.se.

Om det uppstår skador, kontakta alltid Kundtjänst på 08-35 91 90 och vi hjälper dig med returproceduren. När du kontaktar oss vill vi att du anger ditt beställningsnummer. Stimus betalar returfrakten, kontakta kundservice på 08-35 91 90 och begär en förbetald retursedel.

Om du har frågor angående avbokning, klagomål, garantier och köp och beställning, kontakta kundservice på 08-35 91 90 eller maila oss på info@stimuselverktyg.se. Frågor som skickas via e-post kommer att besvaras senast nästa vardag.

Tvist

Vid tvister där köparen är en privatperson har vi en policy att alltid följa rekommendationerna från Allmänna Reklamationsnämnden (ARN). Tvister mellan två eller flera företag regleras vanligtvis i svenska domstolar.

Force majeure

Butiken är befriad från sanktion för underlåtenhet att uppfylla vissa förpliktelser i detta avtal om felet beror på befriande omständigheter enligt nedan och omständigheten hindrar, förhindrar eller försenar verkställigheten. Sådan befriande omständighet skall betraktas som b. en regeringsåtgärd eller underlåtenhet, ny eller ändrad lagstiftning, arbetsmarknadskonflikt, blockad, strejk, terror, brand eller översvämning, sabotage eller olyckshändelse i större utsträckning. Force majeure inkluderar också myndighetsbeslut som påverkar marknaden och produkterna negativt, såsom begränsningar, varningar, försäljningsförbud mm.

Diverse

Vi förbehåller oss rätten att skriva fel, felaktigt publicerade priser, specifikationer och tekniska data. Vid tveksamheter eller frågor är du välkommen att kontakta kundservice.

 

Stimus Elverktyg i Sollentuna AB

Hammarbacken 4A

191 49 Sollentuna

Kundtjänst: 08-35 91 90

Org.no: 556635-1291

Moms: SE556635129101